Vreemd land van Jhumpa Lahiri

Vreemd land Jhumpa LahiriJhumpa Lahiri
Vreemd land
(Vertaling van Unaccostumed Earth door Ko Kooman)
Meulenhoff, 2008
ISBN 9789029081290

Flaptekst:
In acht opmerkelijke verhalen, waarbij ze de lezer meeneemt van Amerika naar Europa, India en Thailand, onderzoekt Jhumpa Lahiri de complexiteit van familiebanden en het leven tussen twee culturen. Alle personages in deze bundel hebben iets verloren – liefde, geliefden, geborgenheid – en zijn daardoor gedwongen hun weg te zoeken op onbekend terrein. Zo laat een moeder na haar dood een leegte na die haar dochter noch haar man weten te vullen en beseft een dertigjarige man tijdens de bruiloft van zijn jeugdliefde dat zijn huwelijk voorbij is. Terwijl Lahiri de innerlijke levens van haar personages onder een vergrootglas legt, toont ze ons de momenten waarop die levens een transformatie ondergaan: hoe apathie kan veranderen in hoop, behoedzaamheid in overgave en verdriet in genegenheid.
Uitzonderlijk mooi en kristalhelder van toon, rijk, elegant, wijs, gevoelig en subtiel: met Vreemd land bewijst Lahiri dat ze een van de beste schrijvers van haar generatie is.

Gespreksvragen

  • In het titelverhaal voelen vader en dochter zich beide schuldig, ieder met eigen redenen. Wat zijn die redenen? In hoeverre vindt u hun schuldgevoelens invoelbaar? Hoe ontwikkelt de relatie tussen vader en dochter zich?
  • Het tweede verhaal in de bundel heeft als titel ‘Hel-hemel’. Hoe is deze titel te verklaren?
  • In het derde verhaal ‘Een keuze van accommodaties’ zegt de hoofdpersoon op een bruiloft tegen een onbekende vrouw dat zijn huwelijk ‘is verdwenen’ (p. 128) na het krijgen van het tweede kindje? In hoeverre begrijpt u hem? Wat betekent zijn ‘ontdekking’ voor de relatie met zijn vrouw? Interpreteert u het slot van het verhaal als een happy end of juist niet?
  • Welke rol speelt de culturele achtergrond van de hoofdpersonen in het vierde verhaal als het gaat om de wijze waarop men omgaat met de alcoholverslaving van broer en zoon Rahul?
  • In het vijfde verhaal is Heather jaloers op haar Bengaalse huisgenote Sang omdat zij door zoveel mannen gebeld wordt die met haar willen trouwen. Ziet u deze culturele traditie als iets positiefs of negatiefs? Waarom?
  • Vormen de laatste drie verhalen (in Deel 2) een novelle of kunnen ze ook los van elkaar gelezen worden? In hoeverre hebben de verhalen elkaar ‘nodig’, volgens u? Wat is verder kenmerkend voor deze groep verhalen ten opzichte van de overige verhalen?
  • Op welke wijze speelt de dood een rol in de (meeste) verhalen? Wat doet (angst voor) de dood met de diverse personages?
  • De verhalen zijn verdeeld in twee delen. Deel 2 heeft een titel, die refereert aan de twee hoofdpersonen in de drie verhalen die daaronder vallen. Deel 1 heeft geen eigen titel. Welke titel vindt u bij dit deel passen?
  • Welk grondgegeven speelt in alle verhalen een rol? Welke thema’s of motieven keren eveneens in meerdere verhalen terug?
  • Welke van de verhalen vindt u het mooist of meest bijzonder? Waarom?
  • Recensent Toef Jaeger schrijft in haar recensie van Vreemd land in NRC Handelsblad: “Lahiri’s verhalen komen soms dichtbij de kitsch, maar op één of andere manier weet ze dat gevaar steeds te ontlopen.” (04.04.08). In hoeverre bent u het met het eerste deel en in hoeverre met het tweede deel van haar bewering eens?

 

Share